OM PROJEKTET
Förnyelsekraft Halland syftar till att stärka företagsfrämjande organisationers förståelse och insikt i vilken kompetens, företagsmiljö och andra förutsättningar som krävs för att innovationer ska kunna skapas och utvecklas på små och medelstora företag. Nästa steg i projektet är att utveckla en metod för strategisk kompetensutveckling som stärker innovationer och en innovativ, hållbar företagsmiljö. Metoden utvecklas och testas i samverkan med små och medelstora företag inom Hallands smarta specialiseringsområden (hållbara material och hållbar mat).
TEK Kompetens är projektägare och Högskolan i Halmstad samverkanspart.
Första året ska projektet fokusera på att stärka företagsfrämjande organisationers kompetens genom att tillgängliggöra forskning och erfarenhet inom området med hjälp av bland annat Högskolan i Halmstad. Andra året ska aktörssystemet utveckla metoden tillsammans med 4 små och medelstora företag inom smart specialisering. Det tredje året ska metoden testas på ytterligare 8-10 nya företag innan den färdigställs.
PROJEKTPERIOD
maj 2025 – maj 2028
MÅL
Utveckla och testa en metod som företagsfrämjande aktörer kan använda för att stärka företagens förutsättningar att arbeta strategiskt med kompetens och bygga en företagskultur som främjar hållbarhet, innovation och förnyelsekraft.
MÅLGRUPP
Företagsfrämjande aktörer och organisationer. Sekundär målgrupp är små och medelstora företag inom smarta specialiseringsområden framtidens mat och hållbara material.
TEK Kompetens är projektägare och Högskolan i Halmstad samverkanspart.
Första året ska projektet fokusera på att stärka företagsfrämjande organisationers kompetens genom att tillgängliggöra forskning och erfarenhet inom området med hjälp av bland annat Högskolan i Halmstad. Andra året ska aktörssystemet utveckla metoden tillsammans med 4 små och medelstora företag inom smart specialisering. Det tredje året ska metoden testas på ytterligare 8-10 nya företag innan den färdigställs.
PROJEKTPERIOD
maj 2025 – maj 2028
MÅL
Utveckla och testa en metod som företagsfrämjande aktörer kan använda för att stärka företagens förutsättningar att arbeta strategiskt med kompetens och bygga en företagskultur som främjar hållbarhet, innovation och förnyelsekraft.
MÅLGRUPP
Företagsfrämjande aktörer och organisationer. Sekundär målgrupp är små och medelstora företag inom smarta specialiseringsområden framtidens mat och hållbara material.