Laholm CNC Teknik är en lokal legoleverantör som har nyttjat chansen att vara med i vårt utvecklingsprojekt TEK Catalyst. Läs hela intervjun med VD Daniel Hedqvist här.
Hej, Daniel! Vad gör ni på Laholm CNC Teknik?
– Vi sysslar med skärandebearbetning såsom fleroperationssvarvning och 5-axlig fleroperationsbearbetning. Fokus ligger på avancerade detaljer med mycket bearbetning och höga toleranskrav åt våra kunder inom allt från livsmedelsindustrin till lås- och sportbilstillverkare.
Varför valde ni att vara med i utvecklingsprojektet TEK Catalyst?
– Vi är medlemmar i TEK och har fått mycket stöttning av dem. I somras blev vi ISO 9001- och 14001-certifierade*, efter detta kändes Catalyst som ett naturligt steg för att fortsätta utveckla vår verksamhet. Under vintern kommer vi påbörja implementering av 5S**.
Vad har ni för målbild efter projektets slut?
– Vi siktar på att få bättre flyt i verksamheten och att få en ännu trevligare och säkrare arbetsplats med ordning och reda. Vi tror även att det kommer uppskattas av kunder och andra intressenter som kommer på besök.
Hur gick det för er att ställa om till digitala säljmöten?
– Vårt första digitala säljmöte var med en potentiellt ny större kund som jag och min mentor skulle besökt i mars, men blev inställd p.g.a. covid-19. Vi tog senare kontakt för ett digitalt möte som blev bokat tre dagar efter. Trots begränsad kunskap inom Microsoft Teams och teknikstrul tog vi snabbt fram en kortare presentation i Powerpoint och tycker ändå i slutändan att det var ett lyckat möte.
Efter detta har vi haft ett flertal digitala möten med b.l.a. en onboarding*** av ett annat större företag och vi deltog även i Elmia Subcontractor Connect 2020, en digital mässa för matchmaking mellan leverantörer och inköpare inom tillverkningsindustrin.
Det vi lärt oss är att det är viktigt att förbereda sig med siffror och annan fakta. Vi har redan ställt in oss på att det kommer bli många fler likartade möten en lång tid framöver. Det är smidigt med digitala möten även när pandemin är över, men man vill ju självklart först och främst träffa sina kunder på riktigt.
*ISO 9001 = kvalitetscertifiering, ISO 14001 = miljöcertifiering
**En metod för att skapa ordning och reda på arbetsplatsen
***En process i vilken man interagerar nyanställda i företaget och dess kultur
– Vi sysslar med skärandebearbetning såsom fleroperationssvarvning och 5-axlig fleroperationsbearbetning. Fokus ligger på avancerade detaljer med mycket bearbetning och höga toleranskrav åt våra kunder inom allt från livsmedelsindustrin till lås- och sportbilstillverkare.
Varför valde ni att vara med i utvecklingsprojektet TEK Catalyst?
– Vi är medlemmar i TEK och har fått mycket stöttning av dem. I somras blev vi ISO 9001- och 14001-certifierade*, efter detta kändes Catalyst som ett naturligt steg för att fortsätta utveckla vår verksamhet. Under vintern kommer vi påbörja implementering av 5S**.
Vad har ni för målbild efter projektets slut?
– Vi siktar på att få bättre flyt i verksamheten och att få en ännu trevligare och säkrare arbetsplats med ordning och reda. Vi tror även att det kommer uppskattas av kunder och andra intressenter som kommer på besök.
Hur gick det för er att ställa om till digitala säljmöten?
– Vårt första digitala säljmöte var med en potentiellt ny större kund som jag och min mentor skulle besökt i mars, men blev inställd p.g.a. covid-19. Vi tog senare kontakt för ett digitalt möte som blev bokat tre dagar efter. Trots begränsad kunskap inom Microsoft Teams och teknikstrul tog vi snabbt fram en kortare presentation i Powerpoint och tycker ändå i slutändan att det var ett lyckat möte.
Efter detta har vi haft ett flertal digitala möten med b.l.a. en onboarding*** av ett annat större företag och vi deltog även i Elmia Subcontractor Connect 2020, en digital mässa för matchmaking mellan leverantörer och inköpare inom tillverkningsindustrin.
Det vi lärt oss är att det är viktigt att förbereda sig med siffror och annan fakta. Vi har redan ställt in oss på att det kommer bli många fler likartade möten en lång tid framöver. Det är smidigt med digitala möten även när pandemin är över, men man vill ju självklart först och främst träffa sina kunder på riktigt.
*ISO 9001 = kvalitetscertifiering, ISO 14001 = miljöcertifiering
**En metod för att skapa ordning och reda på arbetsplatsen
***En process i vilken man interagerar nyanställda i företaget och dess kultur