Hur du bemöter upprörda människor
Utbildningen ger dig ökad kunskap för att hantera upprörda personer så att det inte utvecklas till till hotfulla situationer.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till alla som vill ha verktyg och ökad kunskap för att hantera svåra situationer och bemöta utmanande beteenden på arbetsplatsen.Innehåll
Innehåll:
• Vad är en konflikt och vilka faktorer bidrar till att den eskalerar
• Signaler som tyder på konfliktbenägenhet hos motparten
• Genomförande av en sannolikhets- och konsekvensanalys med efterföljande diskussion om vilka riskminskande åtgärder som kan vidtas
• Redogörelse för mental förberedelse på kort och lång sikt vilket inkluderar hantering av akut stress.
Krisstöd:
• Konfliktreducerande kommunikation - de-eskalerande metoder
• Genomgång av enkla taktiska metoder för att skydda sig mot ett angrepp
• Regler gällande nödvärn och nödvärnsexcess - var går gränsen för vad som är lagligt
Arbetsmetoder:
• Teorigenomgångar i form av seminarier där deltagaraktivitet eftersträvas
• Grupparbeten